Blog Ini Menggunakan Hosting 15GB Dengan Harga RM80 Sahaja. Klik Untuk Info Lanjut
Powered by MaxBlogPress  

Jiwa Positif Hidup BerTuhan (JPHBT)

Menyedari KeTuhanan Allah SWT dan Kehambaan Diri Di dalam Setiap Detik Kehidupan

Fuad Berkomunikasi

14 October 2009 | 2 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

FacebookGoogle GmailYahoo MailWordPressTwittermore

“Ya Allah, aku berkomunikasi denganMu apa yang aku fikirkan ya Allah. Biarlah pembaca tahu macam mana aku melakukan komunikasi denganMu setiap hari ya Allah. Mudah-mudahan mereka faham apakah yang aku maksudkan tukarkan mind-chat kepada komunikasi denganMu ya Allah.

Ya Allah, UiTM dah ada air-cond balik dah. Seronoknya ya Allah.  Baru boleh buat kerja ni. Aku nak tengok programming ni dulu. Belajar pelan-pelan. Kasi aku ilham banyak-banyak ye ya Allah. Senang kerja aku nanti ni. Terima kasih ya Allah.

Mana Puan Habsah ni ya Allah. Lepas dia habis kelas kot dia call. Tunggu dia call je lah. kan ya Allah. Nanti lambat nanti sesak pulak jalan kat depan fakulti ni. Ada konvo ni. Penat pula aku nak tunggu lift tu nanti kan ya Allah.

Ya Allah, laparlah pulak. Nanti pukul 4 nanti nak pergi cafe sat lah ya Allah. Kot-kot ada goreng pisang ke apa ke. Sedap juga makan. Hari ni nak balik lepas maghrib lah ya Allah. Tadi datang lambat.

Aduhai….slow aa pulak Matlab ni ya Allah. Jenuh ni kalau nak coding kalau programming slow camni. Bilalah windows 7 aku tu nak sampai ya Allah. Dah lebih 2 bulan order. Kata sampai dari singapore lepas windows 7 launching. Hmmm lantaklah ye ya Allah. Ada lah tu. Tunggu je le kan ya Allah.”

***

Cukuplah apa yang terlintas dalam fikiran saya, saya tuliskan tanpa henti. Begitulah apabila kita menukarkan segala mind-chat kita kepada berkomunikasi kepada Allah SWT. Tidak semestinya memohon sahaja tetapi segala apa yang difikirkan, dilakukan, dilihat, didengar, dirasakan dan sebagainya, ceritalah pada Allah SWT.

Dengan berkomunikasi, jiwa lebih tenang dan kesedaran Allah SWT itu sangat dekat dengan kita akan meningkat masa demi masa.

Latihkan untuk sentiasa berada dekat dengan Allah SWT.

Jawapan Allah #2

8 October 2009 | 9 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Jawapan Allah SWT #1

Seringkali saya diajukan soalan tentang jawapan Allah SWT. Soalan yang paling banyak adalah “bagaimana kita ingin tahu apa yang kita rasa itu samada daripada kehendak kita atau kehendak Allah SWT?”

Kali ini kita biarkan dahulu persoalan itu kerana saya lebih suka menjawab dengan beberapa pengalaman sahabat kita yang lain yang pernah meminta pendapat saya. Saudara akan faham dan boleh mendapat jawapan ke atas persoalan di atas dengan sebuah pengalaman saya di bawah.

***

Salah seorang wanita muda pernah berbicara dengan saya tentang jodoh. Beliau bertemu dengan seorang pemuda yang menyintai beliau dan beliau juga menyintai pemuda tersebut. Sebelum beliau suka pada pemuda itu, beliau banyak kali meminta petunjuk pada Allah SWT samada pemuda itu terbaik di sisi Allah SWT atau tidak.

Baca Selanjutnya…

Tidak Perlu Difikirkan

29 August 2009 | 3 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Apabila saya membincangkan hal taqwa, khusyuk dan kesedaran, saya menerima banyak soalan taqwa itu bagaimana? Khusyuk itu bagaimana? Kesedaran itu bagaimana?

Saya juga ditanya bagaimana untuk tahu yang kita sudah capai tahap taqwa. Bagaimana kita nak tahu kita sudah mencapai khusyuk? Bagaimana kita nak tau tahap kesedaran kita?

Taqwa, khusyuk dan kesedaran adalah rasa. Rasa sesuatu yang sukar difahami kerana kita perlu merasainya dahulu. Apa yang saya terangkan di dalam entri yang lepas hanyalah sifat-sifat rasa itu. Adalah sesuatu yang mustahil untuk membicarakan hal rasa dengan penulisan atau pertuturan.

Baca Selanjutnya…

Memiliki Kesedaran Tertinggi #3: Latihan

3 July 2009 | 9 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Ternyata… Allah menghendaki kita untuk berjaya, untuk hidup senang dan bahagia.

Bacalah doa di bawah dengan penuh kesedaran dan kejiwaan. Bagaimana?  Bacalah satu persatu dengan bersuara perlahan (cukup sendiri mendengarinya. Tidak berkesan jika hanya membaca di dalam hati). Sedari bahawa Allah itu sedang mendengar apa yang saudara rintihkan dan perkataan ‘aku’ di dalam doa di bawah adalah saudara sendiri. InshaAllah, sedikit-sedikit saudara akan berasa dekat dengan Allah.

ya Allah maafkan aku kerana selama ini aku selalu mendahuluiMu dan menentangMu dengan selalu mengutamakan usahaku ya Allah. Aku sering mendahului fikiran dan kemahuan serta kekuatanku ya Allah. Selalu merungut sehingga kekadang aku merasakan Engkau tidak mahu mengikut segala kehendakku ya Allah. Kekadang aku kecewa dengan ketentuanMu ya Allah.

ya Allah…. (panggillah Allah dengan perlahan kemudian pejamkan mata dan diam seketika dan rasailah respon daripada Allah SWT).

Ya Allah, ampuni aku kerana aku seringkali melupakan diriMu ketika aku membuat pilihan di dalam kehidupan ini ya Allah. Aku membuat pilihan hanya menggunakan nafsuku tanpa meminta petunjuk daripadaMu ya Allah. Aku terlupa bahawa setiap apa yang berlaku adalah datangnya dari diriMu ya Allah.

ya Allah…. (panggillah Allah dengan perlahan kemudian pejamkan mata dan diam seketika dan rasailah respon daripada Allah SWT).

Ya Allah, maafkan aku kerana aku sentiasa mencintai yang lain lebih daripada mencintaiMu ya Allah. Aku berasakan mencintai yang lain lebih utama daripadaMu ya Allah. Aku berasa sedih jika aku tidak memiliki cinta daripada yang lain lebih daripada memiliki cintaMu ya Allah.

ya Allah…. (panggillah Allah dengan perlahan kemudian pejamkan mata dan diam seketika dan rasailah respon daripada Allah SWT).

Ya Allah, maafkan aku kerana aku seringkali berasakan akulah yang berusaha di dalam kejayaan yang aku miliki ini ya Allah. Aku berasakan pencapaian aku pada hari ini adalah kerana hasil penat lelah usaha aku ya Allah. Aku berasakan bahawa kehebatan diri akulah penyebab kepada apa yang aku miliki pada hari ini ya Allah.

ya Allah…. (panggillah Allah dengan perlahan kemudian pejamkan mata dan diam seketika dan rasailah respon daripada Allah SWT).

Ya Allah, maafkan aku ya Allah. Aku sekarang sedar bahawa semua kekuatanku akan aku padamkan dan akan aku ganti dengan kekuatanMu yang menghendaki aku untuk hidup lebih baik dan lebih baik.

Ya Allah, maafkan aku ya Allah. Aku sekarang sedar bahawa semua cintaku kepada yang lain akan aku letakkan di kemudian dan akan aku mencintaiMu lebih daripada apa pun juga ya Allah.

Ya Allah, ampuni diriku ya Allah. Aku kini sedar bahawa semua kehendakku akan aku padamkan dan akan aku gantikan dengan kehendakMu yang menghendaki aku untuk menerima segala ketentuanMu ya Allah.

Ya Allah, maafkan aku ya Allah. Aku telah sedar bahawa semua usaha aku ini adalah di atas kehendak diriMu ya Allah. Aku tidak berdaya untuk memiliki apa-apa usaha pun ya Allah.

ya Allah…. (panggillah Allah dengan perlahan kemudian pejamkan mata dan diam seketika dan rasailah respon daripada Allah SWT).

Aku akan mengikuti kehendakMu untuk berjaya ya Allah, untuk hidup senang dan untuk hidup yang lebih baik. Aku sangat sedar ya Allah, selama ini aku memilih untuk hidup miskin sedangkan Engkau menyatakan bahawa Tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah.

Aku akan mengikuti kehendakMu untuk aku terus bernafas ya Allah. Engkau menghendaki jantung aku terus berdegup ya Allah. Engkau terus menghendaki mata aku untuk terus melihat ya Allah. Engkau tetap menghendaki telinga aku untuk terus mendengar ya Allah. Engkau sentiasa menghendaki mulut aku untuk terus bercakap, makan dan merasa makanan ya Allah.

ya Allah…. (panggillah Allah dengan perlahan kemudian pejamkan mata dan diam seketika dan rasailah respon daripada Allah SWT).

Engkau menghendaki aku mampu bersolat, Engkau menghendaki agar aku bersedekah, berzakat, melakukan kebaikan kepada semua orang. Engkau mengkehendaki aku bekerja, bersahabat, berkongsi ilmu, berkeluarga dan segala-galanya ya Allah.

Engkau mengkehendaki aku memiliki kereta, rumah, kerja, isteri, anak dan banyak lagi nikmat yang Engkau berikan ya Allah. Engkau mengkehendaki untuk aku mencari ilmuMu sehingga ke tahap yang lebih tinggi ya Allah.

Engkau mengkehendaki untuk aku berkongsi tentang kebesaranMu ya Allah. Engkau mengkehendaki untuk aku memiliki rasa cinta dan berada dekat dengan diriMu semakin hari semakin dekat ya Allah. Engkau mengkehendaki aku hidup penuh dengan ketenangan ya Allah.

ya Allah…. (panggillah Allah dengan perlahan kemudian pejamkan mata dan diam seketika dan rasailah respon daripada Allah SWT).

ya Allah Aku RELA untuk hidup senang ya Allah. Aku RELA untuk hidup dengan penuh kejayaan ya Allah. Aku RELA mengikuti apa sahaja kehendakMu ya Allah. Aku PASRAH untuk hidup tenang ya Allah. Aku REDHA untuk terus mencari ilmuMu ya Allah. Aku redha, pasrah dan rela untuk terus bernafas ya Allah.

Untuk itu ya Allah senangkanlah aku ya Allah, berjayakanlah aku ya Allah dan baikkanlah hidup aku Ya Allah..amin ya Allah ya rabbbal a’lamin.

Semoga kita tersedar daripada lamunan yang panjang dengan doa di atas. Amin

[note]: Terima kasih ustaz Setiyo Purwanto, Solat Centre Solo, Indonesia yang banyak menyedarkan diri saya.

ya Allah…. (pejamkan mata dan diam seketika dan rasailah respon daripada Allah SWT).

Ya Allah, maafkan aku kerana aku seringkali berasakan akulah yang berusaha di dalam kejayaan yang aku miliki ini ya Allah. Aku berasakan pencapaian aku pada hari ini adalah kerana hasil penat lelah usaha aku ya Allah. Aku berasakan bahawa kehebatan diri akulah penyebab kepada apa yang aku miliki pada hari ini ya Allah.

  • FB GROUP JPHBT

  • JPHBT di Android Phone

  • Artikel Terkini

  • Petikan

    Kasih sayang & cinta itu adalah 'gain'. Kita hanya memilikinya setelah kita memberinya. Sayangilah keluarga & sahabat kita, barulah mereka akan menyayangi kita.
    - Fuad Latip -
  • Doa

    Ya Allah, Aku mohon kepadaMu agar Kau catatkan siapa pun yang membaca blog ini, menjadi orang-orang yang Engkau angkat kerajaannya. Engkau ampuni seluruh dosa-dosanya. Engkau buka hati yang tertutup. Engkau lembutkan hati yang keras membatu. Engkau cahayai hati yang gelap gelita. Ya Allah jadikan perkongsian ilmu ini membuatkan sisa umur kami penuh berkah. Terpelihara dari fitnah dan musibah. Amin.
  • Arkib

  • Popular Keyword