Blog Ini Menggunakan Hosting 15GB Dengan Harga RM80 Sahaja. Klik Untuk Info Lanjut
Powered by MaxBlogPress  

Jiwa Positif Hidup BerTuhan (JPHBT)

Menyedari KeTuhanan Allah SWT dan Kehambaan Diri Di dalam Setiap Detik Kehidupan

Mengetahui Jalan Baik Atau Buruk

6 May 2010 | 3 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

FacebookGoogle GmailYahoo MailWordPressTwittermore

Ramai yang bertanya saya, bagaimana utk mengetahui sesuatu itu adalah jalan yang terbaik di sisi Allah SWT.  Allah SWT telah sedia menjawab di dalam Al-Quran:

Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dengan yang salah dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu dan Allah (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar. (QS: Al-Anfal, 8:29)

Jelas sekali Allah menjelaskan di dalam Al-Quran bahawa nescaya Dia akan memberikan petunjuk (hidayah) yang membuatkan kita mampu membezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Syaratnya apa? Syaratnya perlu bertaqwa kepada Allah SWT kerana Allah SWT menyeru ayat ini hanya kepada orang yang beriman.

Siapakah orang yang beriman? Yang yakin dengan hati, perkataan dan perbuatan rukun iman yang enam. Namun rukun iman yang satu ini membuatkan ramai yang tidak mampu beriman sepenuhnya iaitu menerima ketentuan takdir baik dan buruk yang diberikan oleh Allah SWT.

Baca Selanjutnya…

Mind Ball Atau Bola Minda

18 January 2010 | 2 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Mindball atau bola minda adalah sebuah aktiviti brain di mana kita mengawal bola menggunakan minda kita. Terdapat pelbagai frekuensi minda yang digunakan di dalam aktiviti ini seperti ada yang menggunakan frekuensi beta, alpha atau theta.

Semalam saya, isteri dan anak saya (Durrotun Nasihah 3 tahun 5 bulan) berpeluang untuk masuk ke Petrosains di KLCC. Di sana terdapat aktiviti bola minda ini. Saya dan isteri melakukan eksperimen minda dengan aktiviti ini. Eksperimen yang kami jalankan adalah seperti berikut:

  1. Saya sentiasa berkomunikasi dengan Allah SWT.
  2. Isteri saya juga berkomunikasi dengan Allah SWT.
  3. Beberapa ketika kemudian, kami meminta anak mengganggu isteri dan isteri berhenti berkomunikasi dengan Allah SWT.

Bola minda akan bergerak daripada bahagian tengah (permulaan)  ke arah bahagian yang mempunyai frekuensi minda yang tinggi. Maknanya siapa yang mempunyai frekuensi yang rendah akan menang.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Hidup Ini Memang Susah

9 January 2010 | 11 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Syurga itu dikelilingi perkara-perkara yang susah untuk diharungi.

Hidup ini memang susah tetapi bukanlah menyusahkan. Hidup ini memang penuh dengan masalah. Allah SWT memang menjadikan hidup kita ini penuh dengan dugaan. Kita diberi pelbagai ujian, cabaran dan lain-lain yang merupakan masalah dalam kehidupan kita ini.

Namun ramai antara kita tidak sedar hidup ini susah. Ada yang sedar tetapi ramai yang melarikan diri daripada kesusahan ini. Motivasi-motivasi pula menanamkan pemikiran bahawa hidup ini senang. Lalu ramai yang mengelak daripada masalah yang datang. Tidak menyelesaikannya kerana tidak mahu menerima hakikat bahawa hidup ini susah.

Saya tidak pasti samada saudara setuju atau tidak. Tetapi hakikat kehidupan kita ini memang susah di mana memerlukan pelbagai hal untuk dilakukan dan dilaksanakan. Pemikiran mengatakan hidup ini senang boleh menjadikan kita lemah dan tidak mampu menyelesaikan masalah.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Petikan Positif #3

12 December 2009 | Tiada Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Petikan Positif #1
Petikan Positif #2

Istirehat bukan direbahnya tubuh dan pejamnya mata. Tetapi direbahnya hati dan pejamnya fikiran. Fikiran ini seumpama anak kecil. Hanya mengikut keinginannya dan Jiwa itu ibarat Ibu yang sentiasa menjaga keselamatan anak itu. Pastikan jiwa saudara kuat kerana jiwa perlu menjaga keselamatan fikiran.

Terapi Rumahtangga #1:
Kasih sayang dan cinta itu adalah ‘gain’. Kita hanya memilikinya setelah kita memberinya. Sayangilah keluarga dan sahabat kita, barulah mereka akan menyayangi kita. Begitulah dengan Allah SWT. Allah SWT itu sememangnya menyayangi kita. Kita hanya akan dapat MERASAI kasih sayang dan cinta Allah SWT setelah kita mencintai Allah SWT. “Ya Allah, berikanlah rasa cinta kepadaMu dalam jiwa ini ya Allah. Terima kasih Allah SWT”

Terapi Rumahtangga #2:
CINTA itu kelembutan, ketenangan, belaian, kebahagiaan, kasih sayang, perbincangan, tolak ansur, sabar dan seumpamanya. CINTA daripada pasangan TIDAK akan dimiliki dengan kemarahan, tengking menengking, meninggi suara, kasar dan bergaduh kerana semua ciri-ciri itu tiada di dlm CINTA. Walaupun tujuannya untuk menyedarkan atau mengajar namun jika kita lakukan jua, PASTI kita tidak akan memiliki CINTA yang kita harapkan.

Baca Selanjutnya…

Pemain Yang Terbaik

3 December 2009 | 12 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Kita tidak diminta oleh Allah SWT untuk menjadi pengatur permainan tetapi hanya diminta oleh Allah SWT menjadi pemain yang terbaik.

Tiada seorang pun terlepas daripada masalah di dalam hidup ini. Kita sentiasa mempunyai masalah kerana masalahlah yang membuatkan kita terus hidup dengan baik. Kita belajar banyak erti kehidupan daripada masalah yang kita miliki.

Masalah merupakan satu desakan di dalam permainan kita di dunia ini. Maka jadilah pemain yang terbaik namun jangan sesekali meletakkan permainan ini di jiwa kita. Cukup sekadar mengenggamnya di tangan.

Firman Allah SWT:
“dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan Yang sia-sia dan hiburan Yang melalaikan: dan Demi Sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang Yang bertaqwa. oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?”
(QS, Al-An’am 6:32)

Kita tidak akan memohon kepada Allah SWT jika kita tidak ada masalah. Jika kita semua tidak ada masalah di dalam kehidupan ini, pasti kita tidak tahu berbuat apa-apa dan tidak tahu bergerak ke mana. Kerana itu masalah yang kita hadapi merupakan objektif gerakan untuk kita melaksanakan tanggungjawab kita sebagai wakil Allah SWT.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Cinta Yang Pudar

6 November 2009 | 2 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Cinta itu sendiri adalah rasa dan di dalamnya penuh dengan pelbagai rasa. Segala rasa di dalam cinta adalah yang membahagiakan walaupun rasa rindu yang ada dalam cinta kekadang menyeksakan.

Cinta itu hadir tanpa dipaksa kerana ia anugerah Allah SWT. Namun kehangatan cinta adalah kerana ada usaha untuk menjadikan cinta itu hangat. Kita berusaha dengan gerakan yang Allah SWT ilhamkan untuk memperhebatkan rasa cinta.

Imbas kembali saat kita mula dilamun cinta. Ia hadir dengan rasa suka. Kemudian cinta hadir setelah ada usaha ke arah rasa cinta itu. Kita melakukan usaha agar wujudnya rasa cinta. Dengan izin Allah SWT cinta itu hadir dan dirasai. Apakah sebenarnya usaha yang kita lakukan?

Usaha kita adalah berkomunikasi dengan pasangan kita. Kita tidak membiarkan rasa suka itu terpadam begitu sahaja. Kita melakukan satu usaha agar rasa suka itu semakin meningkat dan bertukar kepada rasa cinta. Kita mengeratkan rasa cinta itu dengan talian yang lurus dengan bernikah.

Baca Selanjutnya…

Mini Latihan JPHBT

21 October 2009 | 2 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Saudara,

Jika saudara ingin mengetahui dengan lebih jelas tentang jiwa positif hidup bertuhan yang dijelaskan di dalam laman web ini, saudara boleh menghubungi saya untuk diadakan mini latihan untuk saudara dan juga rakan-rakan yang ingin mengetahui dengan lebih jelas.

Mini latihan boleh diadakan di rumah untuk keluarga, di pejabat bersama kawan-kawan sekerja , organisasi kecil atau di tempat-tempat khas mengikut kelolaan saudara.

Saudara boleh klik DI SINI untuk info lanjut. Buat masa ini saya sedia melapangkan sedikit masa saya untuk saudara yang tinggal di Lembah Klang sahaja memandangkan saya perlu memberikan komitmen kepada aktiviti PhD saya.

Mini Latihan JPHBT adalah keterangan jelas di dalam memiliki kesedaran yang tertinggi di dalam hidup kita ini agar kita dapat mengekalkan keyakinan kebergantungan kita kepada Allah SWT dengan penuh yakin dan sentiasa prasangka baik kepada Allah SWT.

Bermula dengan menyedari masalah utama di dalam memiliki ketenangan dan kebahagiaan hidup, mini latihan JPBHT kemudiannya akan membawa saudara memahami “siapa aku” yang sebenarnya di dalam mengenali Allah SWT.

Mini latihan JPHBT juga memberikan latihan yang praktikal dan mudah untuk mengekalkan kesedaran kita kepada Allah SWT. Dengan memiliki kesedaran ini, inshaAllah kita akan sentiasa berada di dalam ketenangan dan kebahagiaan. Kita akan menjadi hamba yang benar-benar berserah dan sentiasa sedar akan Allah SWT walau di mana kita berada, walau apa yang kita lakukan, walau apa ujian yang datang dan pelbagai keadaan lagi.

Mini latihan JPHBT mampu memberikan motivasi berkekalan untuk berjaya dunia dan akhirat. Kita mula memahami dan mengetahui bagaimana jalan-jalan untuk mengekalkan semangat di dalam mencapai matlamat kita.

Semoga usaha ini akan memberikan manafaat kepada semua.

Incoming search terms:

Fuad Berkomunikasi

14 October 2009 | 2 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

“Ya Allah, aku berkomunikasi denganMu apa yang aku fikirkan ya Allah. Biarlah pembaca tahu macam mana aku melakukan komunikasi denganMu setiap hari ya Allah. Mudah-mudahan mereka faham apakah yang aku maksudkan tukarkan mind-chat kepada komunikasi denganMu ya Allah.

Ya Allah, UiTM dah ada air-cond balik dah. Seronoknya ya Allah.  Baru boleh buat kerja ni. Aku nak tengok programming ni dulu. Belajar pelan-pelan. Kasi aku ilham banyak-banyak ye ya Allah. Senang kerja aku nanti ni. Terima kasih ya Allah.

Mana Puan Habsah ni ya Allah. Lepas dia habis kelas kot dia call. Tunggu dia call je lah. kan ya Allah. Nanti lambat nanti sesak pulak jalan kat depan fakulti ni. Ada konvo ni. Penat pula aku nak tunggu lift tu nanti kan ya Allah.

Ya Allah, laparlah pulak. Nanti pukul 4 nanti nak pergi cafe sat lah ya Allah. Kot-kot ada goreng pisang ke apa ke. Sedap juga makan. Hari ni nak balik lepas maghrib lah ya Allah. Tadi datang lambat.

Aduhai….slow aa pulak Matlab ni ya Allah. Jenuh ni kalau nak coding kalau programming slow camni. Bilalah windows 7 aku tu nak sampai ya Allah. Dah lebih 2 bulan order. Kata sampai dari singapore lepas windows 7 launching. Hmmm lantaklah ye ya Allah. Ada lah tu. Tunggu je le kan ya Allah.”

***

Cukuplah apa yang terlintas dalam fikiran saya, saya tuliskan tanpa henti. Begitulah apabila kita menukarkan segala mind-chat kita kepada berkomunikasi kepada Allah SWT. Tidak semestinya memohon sahaja tetapi segala apa yang difikirkan, dilakukan, dilihat, didengar, dirasakan dan sebagainya, ceritalah pada Allah SWT.

Dengan berkomunikasi, jiwa lebih tenang dan kesedaran Allah SWT itu sangat dekat dengan kita akan meningkat masa demi masa.

Latihkan untuk sentiasa berada dekat dengan Allah SWT.

  • FB GROUP JPHBT

  • JPHBT di Android Phone

  • Artikel Terkini

  • Petikan

    Komunikasi dengan Allah SWT menjadikan kita sentiasa berada di dalam keadaan Ihsan. Apakah Ihsan? Anta’budallah ka annaka taraah, fa’illam takun taraah, fa’innahu yaraak. Engkau mengabdi kepada Allah seperti engkau melihatNya. Jika engkau tidak melihatNya, maka sesungguhnya Dia melihatmu. Komunikasilah agar kita sentiasa sedar akan Allah SWT sentiasa dekat dengan kita dan melihat apa yang kita lakukan.
    - Fuad Latip -
  • Doa

    Ya Allah, Aku mohon kepadaMu agar Kau catatkan siapa pun yang membaca blog ini, menjadi orang-orang yang Engkau angkat kerajaannya. Engkau ampuni seluruh dosa-dosanya. Engkau buka hati yang tertutup. Engkau lembutkan hati yang keras membatu. Engkau cahayai hati yang gelap gelita. Ya Allah jadikan perkongsian ilmu ini membuatkan sisa umur kami penuh berkah. Terpelihara dari fitnah dan musibah. Amin.
  • Arkib

  • Popular Keyword