Blog Ini Menggunakan Hosting 15GB Dengan Harga RM80 Sahaja. Klik Untuk Info Lanjut
Powered by MaxBlogPress  

Jiwa Positif Hidup BerTuhan (JPHBT)

Menyedari KeTuhanan Allah SWT dan Kehambaan Diri Di dalam Setiap Detik Kehidupan

Tidak Ada Tuhan

18 May 2010 | 4 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

FacebookGoogle GmailYahoo MailWordPressTwittermore

Seorang tukang gunting rambut sedang menggunting rambut seorang lelaki. Mereka banyak bercerita dan tiba satu ketika mereka bercerita tentang ketuhanan.

“saya tidak percaya adanya Tuhan”, kata tukang gunting rambut.

“oh, mengapa tidak percaya adanya Tuhan?”, lelaki itu membalas kata-kata tukang gunting rambut itu.

“Begini, cuba saudara perhatikan di persekitaran kawasan kedai ini sudah cukup membuktikan bahawa tiadanya Tuhan. Jika Tuhan itu ada, pasti tiada sakit, tiada manusia yang bermasalah, tiada manusia yang hidupnya melarat dalam kemiskinan.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Berserah Atas Dasar Cinta

12 March 2010 | 5 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

“Saya tidak mampu berbuat apa lagi. Macam-macam dah saya usahakan. Masih tetap gagal. Berserah je lah  pada Allah”

“Ujian demi ujian menimpa saya. Saya tidak mampu lagi berbuat apa-apa selain berserah pada Allah”

“Perniagaan saya sentiasa dirundung malang. Hutang saya keliling pinggang. Berserah sahajalah pada Allah. Saya tak mampu lagi nak berbuat apa-apa”

“Aku dah berlajar rajin-rajin. Kini berserah je pada Allah.”

Saudara,

Kata-kata di atas sering kita dengar. Lebih menyedihkan jika kita juga tergolong di dalam golongan orang yang sering menyebutkan kata-kata di atas.

Berserah itu mestilah atas dasar cinta pada Allah SWT. Bukan kerana terpaksa. Bukannya apabila kita telah tewas dengan kegagalan berkali-kali, kemudian kita berkata kita berserah pada Allah SWT. Ini bukan berserah yang sebenarnya.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Petikan Positif #3

12 December 2009 | Tiada Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Petikan Positif #1
Petikan Positif #2

Istirehat bukan direbahnya tubuh dan pejamnya mata. Tetapi direbahnya hati dan pejamnya fikiran. Fikiran ini seumpama anak kecil. Hanya mengikut keinginannya dan Jiwa itu ibarat Ibu yang sentiasa menjaga keselamatan anak itu. Pastikan jiwa saudara kuat kerana jiwa perlu menjaga keselamatan fikiran.

Terapi Rumahtangga #1:
Kasih sayang dan cinta itu adalah ‘gain’. Kita hanya memilikinya setelah kita memberinya. Sayangilah keluarga dan sahabat kita, barulah mereka akan menyayangi kita. Begitulah dengan Allah SWT. Allah SWT itu sememangnya menyayangi kita. Kita hanya akan dapat MERASAI kasih sayang dan cinta Allah SWT setelah kita mencintai Allah SWT. “Ya Allah, berikanlah rasa cinta kepadaMu dalam jiwa ini ya Allah. Terima kasih Allah SWT”

Terapi Rumahtangga #2:
CINTA itu kelembutan, ketenangan, belaian, kebahagiaan, kasih sayang, perbincangan, tolak ansur, sabar dan seumpamanya. CINTA daripada pasangan TIDAK akan dimiliki dengan kemarahan, tengking menengking, meninggi suara, kasar dan bergaduh kerana semua ciri-ciri itu tiada di dlm CINTA. Walaupun tujuannya untuk menyedarkan atau mengajar namun jika kita lakukan jua, PASTI kita tidak akan memiliki CINTA yang kita harapkan.

Baca Selanjutnya…

Ebook Jiwa Positif & Hidup BerTuhan Vol.2 (JPHBT Vol.2)

21 August 2009 | 11 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

TELAH TERBIT
EBOOK JIWA POSITIF DAN HIDUP BERTUHAN VOLUME 2:
MEMILIKI KESEDARAN TERTINGGI.

KLIK SINI UNTUK MUAT TURUN

Alhamdulilah, terima kasih Allah. Saya menerima banyak email meminta agar membuat kompilasi artikel untuk bulan Jun hingga Ogos secepat mungkin sebelum Ramadhan tiba. Rancangan saya untuk mengeluarkan ebook JPHBT ini 6 bulan sekali. Namun saya rasa ia juga baik jika dapat dikeluarkan untuk tatapan kita menjelang Ramadhan ini agar ibadah kita tahun ini cukup berbeza dengan tahun lepas di mana kesedaran kita kini lebih baik daripada sebelum ini.

Saya sambut dengan rasa syukur kerana ramai yang mendapat manafaat hasil daripada penulisan di laman web ini (berdasarkan daripada email, sms, telefon dan komen yang saya terima). Di dalam Ebook Jiwa Positif Dan Hidup BerTuhan Vol.2 ini, saya ceritakan bagaimana fuadlatip.com dimulakan sebagai mukaddimah.

Incoming search terms:

Minta Pada Allah SWT

30 July 2009 | 9 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Saya menerima banyak email inginkan penjelasan tentang jiwa positif dan hidup berTuhan ini. Saya tidak mampu memberi jawapan dan kadang-kadang memang saya tidak memberikan apa-apa jawapan.

Setiap persoalan kita pasti akan hadir persoalan yang lain. Data atau informasi di dalam otak kita tidak sama, lalu ketidaksamaan ini akan wujud ketidakpuasan hati kita dengan sesetengah jawapan. Lalu kita akan bertanya dan terus bertanya.

Saya ingin memberi jawapan soalan-soalan yang biasa ditanya. Saudara lakukan dan amalkan dengan jawapan yang saya berikan di bawah. Simpan dahulu soalan-soalan atau persoalan-persoalan yang ada di dalam fikiran.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

  • FB GROUP JPHBT

  • JPHBT di Android Phone

  • Artikel Terkini

  • Petikan

    5 rukun islam itu mesti dilakukan dengan sengaja. Apa itu sengaja? Iaitu dilakukan dalam keadaan sedar. Ambil satu rukun iaitu solat. Ramai yang solat tapi tidak sedar yang dia sedang bersolat. Fikiran terbang merata-rata ketika solat. Ia termasuk dalam lalai di dalam solat.
    - Fuad Latip -
  • Doa

    Ya Allah, Aku mohon kepadaMu agar Kau catatkan siapa pun yang membaca blog ini, menjadi orang-orang yang Engkau angkat kerajaannya. Engkau ampuni seluruh dosa-dosanya. Engkau buka hati yang tertutup. Engkau lembutkan hati yang keras membatu. Engkau cahayai hati yang gelap gelita. Ya Allah jadikan perkongsian ilmu ini membuatkan sisa umur kami penuh berkah. Terpelihara dari fitnah dan musibah. Amin.
  • Arkib

  • Popular Keyword