Blog Ini Menggunakan Hosting 15GB Dengan Harga RM80 Sahaja. Klik Untuk Info Lanjut
Powered by MaxBlogPress  

Jiwa Positif Hidup BerTuhan (JPHBT)

Menyedari KeTuhanan Allah SWT dan Kehambaan Diri Di dalam Setiap Detik Kehidupan

Rasa Nyata Hidup BerTuhan

6 July 2010 | 2 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

FacebookGoogle GmailYahoo MailWordPressTwittermore

Saudara, seringkali persoalan yang dilontarkan adalah tentang mengapa doa yang seringkali tidak dimakbulkan sedangkan Allah berjanji akan memakbulkan semua doa hambaNya kepadaNya. Juga persoalan mengapa sabar dan solat tidak mampu menjadi penolong hidup seorang hamba serta mencegah dari perbuatan keji dan mungkar.

Saya ingin membawa saudara semua untuk menghayati cuma satu hal yang sebenarnya cukup sederhana di dalam kita menyedari masalah utama di dalam persoalan di atas. Hal ini ialah tentang mengenal dan merasai diri sendiri.

Saudara,
Seringkali kita sekadar tahu dan kenal diri tetapi kita tidak merasakan kedudukan diri kita terhadap Allah SWT. Mari kita lihat beberapa contoh.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Periksa Cinta

30 June 2010 | 5 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Di dalam kesibukan kita, kita seringkali lupa sesuatu iaitu memeriksa cinta pada Allah. Kita yakin bahawa kita sudah dan sedang mencintai Allah, namun kita jarang memeriksa benarkah kita memiliki rasa cinta itu?

Kekadang kita terlalu ghairah melakukan sesuatu yang lain sehingga terlupa bahawa cinta kita pada Allah SWT belum sekukuh mana. Ia sekadar di fikiran kita bahawa kita ini cukup ibadah, cukup terima kasih, cukup ingat, cukup khusyuk, cukup cinta pada Allah SWT namun kita tidak cuba periksa rasa cinta itu.

Di manakah tahap rasa cinta kita pada Allah SWT?

Sejauh mana kita mampu berserah menerima segala kehendak Allah SWT untuk apa jua keadaan dan perkara samada kecil atau besar. Marilah kita periksa cinta kita.

Marilah….
Periksa jiwa: Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Bebaskan Fikiran

5 May 2010 | 3 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Sebenarnya setiap hari kita banyak menggunakan fikiran bawah sedar kita. Fikiran bawah sedar mengakses ilmu yang tersimpan di otak kita. Ia terdiri daripada ilmu yang benar dan juga tidak benar kerana ilmu yang baru dijanakan adalah berdasarkan kepada ilmu yang sedia ada di otak kita. Kebenaran tentang sesuatu yang terkandung dalam data yang kita simpan tidak diketahui kebenaran sebenarnya kerana ia hanya bergantung kepada realiti fikiran kita, bukan realiti sebenar.

Kita selalu memberikan pendapat sesuatu perkara dengan cara mengakses kembali data-data yang tersimpan di otak kita. Kita kerapkali diam sambil mengaksesnya ketika kita ingin melontarkan sesuatu pendapat. Kita bergantung lebih 80% kepada fikiran bawah sedar kita di dalam sehari.

Data baru yang terjana juga bergantung kepada fikiran bawah sedar kita kerana kita menafsirkan sesuatu yang baru menggunakan fikiran bawah sedar. Penjanaan ini dilakukan ketika sedar namun analisis yang dilakukan banyak berdasarkan data yang sedia tersimpan di otak kita.

Mulai hari ini, bebaskan fikiran kita daripada fikiran bawah sedar. Kita bersihkan fikiran bawah sedar dengan data yang baru. Bagaimana?

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Berserah Atas Dasar Cinta

12 March 2010 | 5 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

“Saya tidak mampu berbuat apa lagi. Macam-macam dah saya usahakan. Masih tetap gagal. Berserah je lah  pada Allah”

“Ujian demi ujian menimpa saya. Saya tidak mampu lagi berbuat apa-apa selain berserah pada Allah”

“Perniagaan saya sentiasa dirundung malang. Hutang saya keliling pinggang. Berserah sahajalah pada Allah. Saya tak mampu lagi nak berbuat apa-apa”

“Aku dah berlajar rajin-rajin. Kini berserah je pada Allah.”

Saudara,

Kata-kata di atas sering kita dengar. Lebih menyedihkan jika kita juga tergolong di dalam golongan orang yang sering menyebutkan kata-kata di atas.

Berserah itu mestilah atas dasar cinta pada Allah SWT. Bukan kerana terpaksa. Bukannya apabila kita telah tewas dengan kegagalan berkali-kali, kemudian kita berkata kita berserah pada Allah SWT. Ini bukan berserah yang sebenarnya.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Sedekah

9 March 2010 | 9 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Sebut sahaja sedekah, tidak perlu lagi dikupas tentang ganjaran yang dijanjikan Allah SWT kepada kita. Kita sedia tahu ganjarannya yang berlipat kali ganda. Namun kali ini saya ingin menjelaskan bagaimana sedekah yang dikatakan mampu memberikan ganjaran yang berlipat kali ganda itu.

Saudara,

Kita selalu bersedekah. Sejak dulu hingga kini dan akan datang kita tetap terus bersedekah. Kita yakin kita akan memiliki ganjaran di atas sedekah yang kita lakukan.

Tetapi sedekah kita hanya tinggal keyakinan tentang ganjaran yang dijanjikan Allah SWT kepada kita sahaja.  Namun sedekah tidak banyak memberikan kesan kepada jiwa kita. Bagi kita sedekah itu jika kita ada harta yang berlebihan dan mampu untuk bersedekah, kita akan sedekahkan.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Was-was Dan Risau

28 February 2010 | 11 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Setiap orang pasti pernah berasa was-was dan risau. Dua perkara ini cukup menganggu diri kita apabila kita berada di dalam keadaan tersebut. Ia mampu menjadi masalah kepada sesetengah orang sehinggakan ia digolongkan sebagai penyakit iaitu penyakit was-was dan risau.

Penyakit ini seringkali menyerang kita di dalam keadaan yang mendesak seperti menduduki peperiksaan, interview, meninggalkan harta benda, membawa wang atau barang kemas, berjumpa dengan seseorang dan sebagainya. Kadang kala penyakit ini benar-benar mengganggu kehidupan seseorang.

Lebih kronik apabila penyakit was-was dan risau ini melanda kita ketika beribadah. Was-was dengan solat, dengan haji dengan pelbagai ibadah lagi.

Mengapa Was-was dan Risau?
Was-was dan risau berlaku kerana tidak yakin. Keyakinan kita kepada sesuatu yang baik atau positif amat lemah sehinggakan kita hanya memikirkan perkara yang negatif yang akan berlaku terhadap diri kita. Fikiran negatif ini terus bermain di fikiran dan ditambah lagi dengan hasutan syaitan menyebabkan rasa was-was dan risau ini benar-benar mengganggu dan menyakitkan kita.

Baca Selanjutnya…

Incoming search terms:

Memiliki Kesedaran Tertinggi #5

15 November 2009 | 5 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Cara paling mudah untuk membina kesedaran kita kepada Allah SWT setiap saat adalah dengan berkomunikasi dengan Allah SWT. Kemudian di masa senggang (tiada kerja) cubalah mengingati semula plot-plot atau kronologi-kronologi yang Allah SWT aturkan ketika masalah kita diselesaikan oleh Allah SWT.

Kita sering menganggap segala yang berlaku adalah kebetulan tanpa sedikit pun mengaitkan setiap apa yang berlaku dalam kehidupan kita ini dengan Allah SWT. Sebab itulah ada sesetengah kesedaran manusia kepada Allah SWT masih berada di tahap yang lama atau semakin rendah. Akhirnya mereka berasa bahawa apa yang berlaku dan kejayaan mereka adalah kerana usaha mereka sendiri tanpa sendikit pun sedar akan hal Allah SWT.

***

Saya suka merenung kembali kronologi atau peristiwa yang berlaku di dalam hidup saya setiap hari dan melihat kronologi itu berlaku disebabkan kehendak Allah SWT. Sehinggakan sedang menyuap setiap suapan nasi pun saya melahirkan kesedaran betapa Allah SWT masih memberikan saya rasa yang berlainan setiap suapan tersebut.

Baca Selanjutnya…

JPHBT: 1 Tahun

12 November 2009 | 3 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

3 November 2009 yang lalu genaplah setahun laman web ini berkongsi manafaat yang besar dan keindahan serta ketenangan yang saya dan keluarga miliki apabila sentiasa sedar dan merasai nikmat hidup berTuhan yang sebenar sejak beberapa tahun yang lalu hingga kini.

Jika ingin dikongsikan pengalaman tentang nikmat yang Allah SWT berikan, pasti tidak mampu ditulis dan diceritakan kerana sesungguhnya nikmat yang Allah SWT berikan terlalu besar dan hebat.

Saya juga yakin saudara semua mempunyai pengalaman yang hebat tentang nikmat yang Allah SWT berikan. Malah semua daripada kita pasti memiliki nikmat yang Allah SWT kurniakan. Membezakannya adalah samada kita sedar atau sekadar tahu sahaja.

Apabila hidup ini sentiasa disedarkan bahawa segala-galanya adalah hanya daripada Allah SWT sehinggakan kepada perkara yang kecil pun, maka hidup kita ini sentiasa sedar yang kita ini perlu sangat-sangat bergantung kepada Allah SWT. Dengan kesedaran itulah maka kita hidup penuh dengan tanggungjawab sebagai wakil Allah SWT.

Baca Selanjutnya…

Artikel Seterusnya »
  • FB GROUP JPHBT

  • JPHBT di Android Phone

  • Artikel Terkini

  • Petikan

    Allah SWT sentiasa mencintai kita. Namun untuk kita merasai cinta AllahSWT hanyalah dengan satu cara iaitu kita mesti mencintaiNya. Rasa cinta itu hanya mampu kita miliki apabila kita juga menyintai.
    - Fuad Latip -
  • Doa

    Ya Allah, Aku mohon kepadaMu agar Kau catatkan siapa pun yang membaca blog ini, menjadi orang-orang yang Engkau angkat kerajaannya. Engkau ampuni seluruh dosa-dosanya. Engkau buka hati yang tertutup. Engkau lembutkan hati yang keras membatu. Engkau cahayai hati yang gelap gelita. Ya Allah jadikan perkongsian ilmu ini membuatkan sisa umur kami penuh berkah. Terpelihara dari fitnah dan musibah. Amin.
  • Arkib

  • Popular Keyword