Blog Ini Menggunakan Hosting 15GB Dengan Harga RM80 Sahaja. Klik Untuk Info Lanjut
Powered by MaxBlogPress  

Jiwa Positif Hidup BerTuhan (JPHBT)

Menyedari KeTuhanan Allah SWT dan Kehambaan Diri Di dalam Setiap Detik Kehidupan

EBOOK JPHBT VOL 8: BAHAGIA BERSAMA ALLAH

23 July 2012 | Tiada Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

FacebookGoogle GmailYahoo MailWordPressTwittermore

Download Ebook JPHBT Vol 8

Gunakan Email yang telah didaftarkan sebelum ini untuk login. Jika baru, sila daftar dahulu.

Ramadhan ini adalah bulan yang terbaik untuk menjadi hamba yang mengamati. Di ketika jasad melemah, kita seharusnya menjadi kuat. Jasad dan Ruh umpama dua sahabat yang berjalan menuju kepada Allah. Jasad ini sentiasa ingin kepada benda-benda yang sama asal dengannya yakni berasal dari tanah. Makanan, minuman, seks, kebendaan etc. Semuanya berasal dari tanah.

Ruh sentiasa ingin ke Allah. Fitrahnya sedemikian. Ruh dijadikan terlebih dahulu daripada sahabatnya jasad oleh Allah SWT. Sekitar umur 4 bulan dalam kandungan, barulah ia digabungkan dalam sebuah proses persenyawaan. Ia berbeza persenyawaan antara sperma dan ovum. Kerana itu kita seringkali menyebut “ada nyawa” bermakna adanya gabungan ruh dan jasad.

Dalam perjalanan ini, seringkali jasad mengganggu dengan segala kehendaknya. Inilah nafsu yang sentiasa inginkan kepada tarikan-tarikan yang berasal dari tanah tadi. Perkara-perkara yang menjadi keinginan (nafsu) jasad inilah dikenali sebagai Hawa. Lalu kita selalu kata hawa nafsu yakni perkara yang menjadi keinginan nafs.

Bersambung di dalam ebook JPHBT Vol 8.

Facebook Comments

  • FB GROUP JPHBT

  • JPHBT di Android Phone

  • Artikel Terkini

  • Petikan

    Allah SWT sentiasa mencintai kita. Namun untuk kita merasai cinta AllahSWT hanyalah dengan satu cara iaitu kita mesti mencintaiNya. Rasa cinta itu hanya mampu kita miliki apabila kita juga menyintai.
    - Fuad Latip -
  • Doa

    Ya Allah, Aku mohon kepadaMu agar Kau catatkan siapa pun yang membaca blog ini, menjadi orang-orang yang Engkau angkat kerajaannya. Engkau ampuni seluruh dosa-dosanya. Engkau buka hati yang tertutup. Engkau lembutkan hati yang keras membatu. Engkau cahayai hati yang gelap gelita. Ya Allah jadikan perkongsian ilmu ini membuatkan sisa umur kami penuh berkah. Terpelihara dari fitnah dan musibah. Amin.
  • Arkib

  • Popular Keyword