Blog Ini Menggunakan Hosting 15GB Dengan Harga RM80 Sahaja. Klik Untuk Info Lanjut
Powered by MaxBlogPress  

Jiwa Positif Hidup BerTuhan (JPHBT)

Menyedari KeTuhanan Allah SWT dan Kehambaan Diri Di dalam Setiap Detik Kehidupan

SQ, EQ, IQ dan PQ

4 June 2012 | Tiada Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

Share/Bookmark

Di ketika kita sedar akan Allah dalam apa jua keadaan, kita sentiasa mampu berserah dan menerima segala kehendak Allah SWT. Kita mampu memahami petunjuk yang diilhamkan Allah dalam jiwa kita. Jiwa kita tidak akan melepaskan Allah setiap saat hidup ini. – SQ

Ketika kita sedar akan Allah SWT, kita tidak akan kehilangan akal mahupun fikiran. Malah akal dan fikiran kita akan lebih baik berbanding dalam keadaan tidak sedarkan Allah SWT. – IQ

Di ketika kita sentiasa sedar Allah SWT setiap saat dalam hidup kita, emosi kita juga bertambah baik kerana kita sentiasa berada dalam kesedaran diri. Kita tidak akan tenggelam dalam rasa. Kita sentiasa berada di atas rasa.- EQ

Ketika sedar Allah, pastinya Allah akan mengilhamkan kita daya kekuatan untuk melakukan kebaikan. Lalu kita benar-benar bersemangat dalam melakukan kebaikan termasuk segala kerja rutin kita setiap hari seperti bekerja, menguruskan keluarga dan semua rutin yang baik. – PQ.

Ketika kita sedar Allah setiap saat, kita mampu memiliki semua kecerdasan i.e. SQ, EQ, IQ dan PQ.

Yang seterusnya adalah teknik dan kaedah-kaedah bagaimana kita menjalankan apa yang diilhamkan serta didayakan Allah dalam apa jua bidang samada pembangunan manusia, perniagaan, pendidikan, pengurusan etc.

Di sinilah Rasulullah SAW memberikan contoh terbaik kepada kita bagaimana melaksanakan syariat yang terbaik disamping tidak melepaskan hakikat keTuhanan. Sentiasa sedar Allah SWT dalam setiap apa yang dilakukan berdasarkan pelbagai kaedah dan cara.

JPHBT tidak membawa kaedah dan cara kerana banyak kaedah dan cara yang baik diperkenalkan oleh mereka yang hebat-hebat. Namun yang ditekankan oleh JPHBT adalah membangun dan mengekalkan KESEDARAN KEPADA ALLAH dalam setiap kaedah atau cara yang sedang kita laksanakan.

Fuad Latip
4 Jun 2012

Incoming search terms:

Facebook Comments

  • Bengkel JPHBT

  • JPHBT di Android Phone

  • RSS FB JPHBT

  • Kemaskini di FB JPHBT

  • Artikel Terkini

  • Petikan

    Ya Allah Kau kurniakan kepada kami pendamping yang terbaik, pernikahan yang berkah, rumahtangga yang sakinah, keturunan yang soleh dan solehah.
    - Fuad Latip -
  • Doa

    Ya Allah, Aku mohon kepadaMu agar Kau catatkan siapa pun yang membaca blog ini, menjadi orang-orang yang Engkau angkat kerajaannya. Engkau ampuni seluruh dosa-dosanya. Engkau buka hati yang tertutup. Engkau lembutkan hati yang keras membatu. Engkau cahayai hati yang gelap gelita. Ya Allah jadikan perkongsian ilmu ini membuatkan sisa umur kami penuh berkah. Terpelihara dari fitnah dan musibah. Amin.
  • Arkib

  • Popular Keyword