Blog Ini Menggunakan Hosting 15GB Dengan Harga RM80 Sahaja. Klik Untuk Info Lanjut
Powered by MaxBlogPress  

Jiwa Positif Hidup BerTuhan (JPHBT)

Menyedari KeTuhanan Allah SWT dan Kehambaan Diri Di dalam Setiap Detik Kehidupan

Aktiviti Kita Adalah Kehendak Allah

24 April 2012 | Tiada Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

FacebookGoogle GmailYahoo MailWordPressTwittermore

Ketika melakukan sesuatu, lebihlah meyakini bahawa Allah berkehendak untuk kita lakukan kerja itu sekarang ini dan pastilah Allah menjayakan apa yang kita lakukan. Bukan yakin apa yang kita lakukan ini kerana idea kita sendiri dan sekadar apa yang kita lakukan pasti akan berjaya.

Ketika kita sekadar yakin apa yang kita lakukan kerana idea kita dan ia akan berjaya, kita meningkatkan keegoan kita dan semakin melepaskan Allah dalam setiap tindakan kita.

Meyakini apa yang kita sedang lakukan adalah atas kehendak Allah membuatkan kita lebih bersemangat kerana kita sedar kerja yang sedang kita lakukan adalah keranaNya. Kita ini wakilNya yang sedang melakukan kerja mengikut kehendakNya. Lalu kita digerakkanNya untuk melakukan kerja yang sedang kita lakukan.

Contoh:
Ketika saudara sedang menyiapkan laporan kerja, sedarilah bahawa ia adalah atas kehendak Allah bahawa saat ini saudara perlu menyiapkan laporan itu. Maka yakinlah bahawa pasti akan siap laporan itu kerana Allah mengkehendaki ia siap.

Ketika saudara sedang mengajar dan menggunakan apa jua teknik untuk menarik minat pelajar, sedarilah bahawa semua itu atas kehendak Allah yang memberikan ilham bahawa kita perlu lakukan semua itu. Yakinilah pasti apa yang saudara sedang ajarkan itu difahami dengan baik dan teknik yang saudara gunakan akan berkesan kerana kerja yang sedang saudara lakukan adalah atas kehendak Allah.

Ketika saudara sedang membaca artikel ini yakinlah bahawa semua ini atas kehendak Allah bahawa saudara perlu mendapat sedikit ilmu untuk difahami dan diaplikasikan di dalam tingkahlaku saudara. Yakinilah bahawa saudara akan memiliki dan memahami dengan baik serta dapat diaplikasikan ilmu ini dalam hidup saudara kerana semua ini adalah atas kehendak Allah.

Ketika saudara sedang mengemas rumah, sedarilah bahawa saudara sedang digerakkan Allah untuk melakukan kerja atas kehendakNya lalu saudara diberi dorongan untuk melakukan kerja itu. Pasti kerja saudara dihargai dan dapat dilaksanakan dengan baik kerana kerja saudara ini adalah kerja yang dikehendaki Allah.

Ketika saudara sedang menjalankan perniagaan, sedarilah semua itu sedang diaturkan Allah termasuk kerja yang saudara sedang lakukan. Allah berkehendak saat ini saudara perlukan lakukan itu dan ini. Kita hanya bergerak mengikut kehendak Allah sesuai dengan kerja yang dikehendaki Allah.

Sedarilah bahawa setiap kerja kita walaupun kecil tetapi diperlukan oleh alam ini dalam penyempurnaannya untuk terus bergerak kerana kerja kita adalah kehendak Allah dalam menyempurnakan ciptaanNya.

Beginilah Allah mentadbir alam dengan melantik kita sebagai wakil-wakilNya. Kita digerakkan oleh Allah dalam melakukan kerja. Kerja yang sedang kita lakukan bukanlah atas kehendak kita sebenarnya tetapi ilham atau dorongan dari Allah SWT. Kita mampu memahami apakah kerja yang perlu lakukan seandainya kita sedar penuh kepada Allah setiap saat kerana kita mampu memahami ilham yang diturunkan oleh Allah terus ke dalam hati kita.

Kerja kita mungkin kecil dibandingkan dengan kerja seorang pemimpin tinggi namun semua kita diperlukan dalam mentadbir alam ini.

Hal ini mungkin dilihat sebagai sebuah ilmu yang kecil tetapi kesannya sangat besar.

“Dengan NamaMu ya Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang. Aku melakukan kerja ini atas kehendakMu ya Allah. Semoga benar apa yang sedang aku kerjakan ini adalah kerja yang dikehendakiMu ya Allah. Ajarilah hambaMu ini ya Allah jalan-jalannya dan kurniakanlah kekuatan agar aku dapat melakukan dengan penuh tekun dan gigih sehingga berjaya melakukan kerja yang dikehendakiMu ya Allah. Terima kasih ya Allah, terima kasih”.

Facebook Comments

  • FB GROUP JPHBT

  • JPHBT di Android Phone

  • Artikel Terkini

  • Petikan

    Kita ini insan yang hanya memiliki daya dan kekuatan yang dialirkan Allah kepada kita. Makanya tiada yang lain yang mampu kita lakukan melainkan berserah segala-galanya kepada Allah SWT.
    - Fuad Latip -
  • Doa

    Ya Allah, Aku mohon kepadaMu agar Kau catatkan siapa pun yang membaca blog ini, menjadi orang-orang yang Engkau angkat kerajaannya. Engkau ampuni seluruh dosa-dosanya. Engkau buka hati yang tertutup. Engkau lembutkan hati yang keras membatu. Engkau cahayai hati yang gelap gelita. Ya Allah jadikan perkongsian ilmu ini membuatkan sisa umur kami penuh berkah. Terpelihara dari fitnah dan musibah. Amin.
  • Arkib

  • Popular Keyword