Blog Ini Menggunakan Hosting 15GB Dengan Harga RM80 Sahaja. Klik Untuk Info Lanjut
Powered by MaxBlogPress  

Jiwa Positif Hidup BerTuhan (JPHBT)

Menyedari KeTuhanan Allah SWT dan Kehambaan Diri Di dalam Setiap Detik Kehidupan

Memiliki Keyakinan Pada Allah SWT

25 April 2011 | 1 Komen | Cetak Artikel Cetak Artikel

FacebookGoogle GmailYahoo MailWordPressTwittermore

Seandainya dirimu sedar dan rasa kehambaanmu dan ketuhanan Allah SWT, pasti kamu yakin pada Allah. Pasti. Sedar dan rasa bukan cetusan di fikiran. Tapi ia sebuah rasa yang tidak mampu kamu menidakkan walau dengan apa jua cara seandainya benar kamu sedar dan merasainya.

Agar diri sentiasa sedar dan rasa kehambaan diri dan ketuhanan Allah:
(Semua di bawah adalah kerja hati)
1. Kenal dan sedar Allah Yang Maha Meliputi. BUKAN SEKADAR TAHU. Tapi benar-benar RASA. Lalu pasti akan sedar dan sangat terasa Allah ini dekat. Allah ini Maha Besar. Allah ini Maha segala-galanya.
2. Komunikasi sentiasa dengan Allah apa yang difikirkan, apa yang dilakukan kerana dengan berkomunikasi dengan Allah, hati akan terasa keberadaan Allah sentiasa berada dekat.

Apabila kedua-dua ini diselesaikan, pasti akan sedar dan sentiasa rasa bertemu dengan Allah. Sentiasa berada dalam kesedaran tertinggi.

Setelah sentiasa berada dalam kesedaran tertinggi, pasti kita memahami aturan Allah. Lalu keyakinan pada Allah setiap hari meningkat dan terus meningkat tanpa menurun sedikit pun.

Kita akan faham benar dengan kehidupan ini kerana ketika kita sedar Allah dalam apa jua hal, kita tidak lagi protes pada Allah. Malah kita lebih yakin pada Allah kerana tahu yang terjadi saat  itu yang terbaik pada kita

Lalu kita akan mudah berserah. Menerima segala kehendak Allah. Dan kita akan faham tujuan hidup kita yang dikatakan untuk beribadah pada Allah.

Semua apa yang menimpa kita, kita lebih bersedia menerima dengan hati yang lapang. Tiada protes pada Allah. Tiada benci Allah, tiada resah, tiada gelisah.

Beribadah maknanya kita melakukan apa jua hal kerana Allah, atas nama Allah, atas nama wakil Allah. Inilah tujuan kita dijadikan.

Semoga ringkasan ini mampu menyelesaikan keyakinan kita pada Allah SWT justeru kita benar-benar berada dalam kehidupan hidup berTuhan yang sebenar.

Kebahagiaan yang dijanjikan Allah pasti akan dikecapi.

Incoming search terms:

Facebook Comments

  • FB GROUP JPHBT

  • JPHBT di Android Phone

  • Artikel Terkini

  • Petikan

    5 rukun islam itu mesti dilakukan dengan sengaja. Apa itu sengaja? Iaitu dilakukan dalam keadaan sedar. Ambil satu rukun iaitu solat. Ramai yang solat tapi tidak sedar yang dia sedang bersolat. Fikiran terbang merata-rata ketika solat. Ia termasuk dalam lalai di dalam solat.
    - Fuad Latip -
  • Doa

    Ya Allah, Aku mohon kepadaMu agar Kau catatkan siapa pun yang membaca blog ini, menjadi orang-orang yang Engkau angkat kerajaannya. Engkau ampuni seluruh dosa-dosanya. Engkau buka hati yang tertutup. Engkau lembutkan hati yang keras membatu. Engkau cahayai hati yang gelap gelita. Ya Allah jadikan perkongsian ilmu ini membuatkan sisa umur kami penuh berkah. Terpelihara dari fitnah dan musibah. Amin.
  • Arkib

  • Popular Keyword